Bättre spelupplevelse – roligare golf för fler!

Publicerat: 2023-06-15 - 14:36

Vi är glada och stolta över att ha blivit utvalda att ingå i projektet för Bättre spelupplevelse, ett utvecklingsprogram framtaget av Svenska Golfförbundet.

Golf har potential att vara kul för alla åldrar och spelarkategorier, genom handicapsystemet och möjligheten att välja tee. Ändå märks det fortfarande att banorna till stor del är byggda av och för de duktiga och långtslående spelarna.

Här finns stora möjligheter för Golfsverige att med små och stora medel utveckla spelplatsen så att golfen blir ännu roligare för fler.

Vad innebär utbildningen?

Under 2023 kommer vi i styrelse och bankommitté, klubbledning och personal att utbilda oss i hur banutveckling och design, spelytor, banskötsel, banuppsättning och banvärdering påverkar spelupplevelsen för olika spelartyper.

Vi kommer också att ha workshops där vi analyserar vår egen bana, medlemsstruktur och verksamhet, och genomföra en del uppgifter under säsongen.

Sista steget är att ta fram en handlingsplan för hur vi på olika sätt kan vässa banan utifrån design, spelytor, skötsel, banuppsättning, teestrategi och kommunikation. Därefter är det avstamp för att sjösätta handlingsplanen.