Jönköpings Golfklubb är en fantastisk plats på vilken barn och unga kan ta det första steget in i golfens värld. Klubbens juniorverksamhet lägger grunden för nästa generations golfare och, vem vet, kanske förbereder nästa spelare att representera Sverige på den internationella golfarenan. Däremot sträcker sig klubbens ansvar långt bortom att lära barn och unga att putta och slå långa drives.

På en golfklubb utvecklar barn och unga inte bara sitt golfspel utan lär sig också mycket annat som man inte är direkt medveten om. Denna ”dolda inlärning” är ofta mycket effektiv. Det rör sig till exempel om normer, värderingar, ansvar, hänsyn och medbestämmande. I kraft av sin omfattning och popularitet är idrottsrörelsen därför en mycket viktig fostransmiljö, kanske den viktigaste efter hemmet och skolan.

Golfbanan ska vara en trygg plats där man kan har roligt och utvecklas utan risk för trakasserier och mobbing.

Trygg idrott - barn och unga på nätet

Trygghetsrådet

Ingrid Ekström