Vad är Onsdagsgolf?

Vi hälsar alla JGK-tjejer oavsett ålder välkomna till Onsdagsgolf.

Vårt mål är att alla klubbens tjejer ska ges möjlighet att delta och spela golf på onsdagar.
Vi ser Onsdagsgolf som ett jättebra och trevligt sätt att skapa kontakter och få nya golfvänner under enkla och trevliga former.

Klassindelning och spelform

Onsdagsgolf är öppen för tjejer i alla åldrar med hcp upp till 54 och delas i två klasser, beroende på antal deltagare och hcp. Är deltagandet mindre än 20 spelare spelas det en klass. Onsdagsgolf spelas som Slaggolf (+5) eller Poängbogey. Undantaget är lagtävling, 2-mannascramble.

Anmälan, lottning och startlista

Anmälan gör du i Min Golf senast tisdag kl.18.00.
Lottningen görs av Onsdagskommittén och startlista publiceras i Min Golf senast tisdagar kl.20.00.
Alla tävlingar är lottade.

Även i år kan du spela antingen på fm eller em. Väljer du tidig start lottas du i en boll med starttid 09.30-10.00. Väljer du sen start, blir du lottad i en boll med starttid 17.00-18.00. Önskar du en specifik tid inom blocken, kontakta oss i Onsdagsgolfen (se nedan).

Startavgift

Startavgiften är 80 kr, då ingår förutom onsdagsgolfen, Order of Merit, och Matchspelet

Vid sponsrade tävlingar, se under respektive tävling i Min Golf.

Startavgiften betalas vid anmälan till respektive tävling under min golf.
Vid eventuell avbokning sker återbetalning direkt via min golf.
A6 medlemmar som har ”Gilla golf extra” betalar startavgift 80 kr.
Medlem i övriga klubbar betalar startavgift 80 kr samt greenfee 200 kr. Greenfeeavgiften 200 kr gäller för 10-, 12- och 18 hål.

Digitalt Scorekort och resultatredovisning

Scoren förs digitalt via länk som klubben mailar innan start. All resultatredovisning sker digitalt och du kan se dem i Min Golf, här följer du också de löpande resultaten i Order of Merit.
Resultatet i Matchspelet kan följas i omklädningsrummet.

Prisbord

Fördelningen av startavgift sker enligt följande:
Ca 60% går till priser i onsdagstävlingen (avrundning till närmast 50 kr) och fördelas på 1:an, 2:an och 3:an i respektive klass. Priserna hämtas ut veckan efter tävlingen i kansliet i form av presentcheckar hos klubben och kan användas i Restaurangen, Shopen eller Golfklubben. Ca 40% går till priser för Order of Merit, avslutningstävlingen, Kick Off, Midsommarbuffén och avslutningsmiddagen.

Sammankomster efter spel

Vid sex tillfällen kommer vi att efter spel kommer vi att träffas på klubben för prisutdelning och något lätt att äta. Se spel/tävlingsprogrammet.

Efter Midsommargolfen träffas vi på klubben för att smaka på Peter och Annas goda midsommarmat.

Order of Merit – 2 klasser

Årets onsdagsgolfare i respektive klass kommer att utses och beräknas på de 10 bästa placeringarna under säsongen enligt ett poängsystem som utdelas i respektive klass enligt följande:
1=12, 2=10, 3=8, 4=7, 5=6, 6=5, 7=4, 8=3, 9=2, 10=1.
Särskiljning vid lika placering, 1) Lägst spelhandicap, 2) Flest 1:a placeringar, 3) Flest pallplaceringar, 4) Deltagit i flest tävlingar.
5) Har man under säsong spelat i både A- och B-klass gäller slutlig placering i den klass man spelat flest gånger. Har man spelat lika många ggr i A-och B-klass blir placeringen i den klass man spelar på avslutningstävlingen.

Matchspel

Under säsongen spelas ett matchspel. Detta är perfekt för dig som inte har möjlighet att delta på onsdagar.
Anmälan görs via Min Golf senast 25 april. Lottningen presenteras 1:a maj i Min Golf. Ta kontakt med den du ska spela mot och boka tid. Varje match måste spelas innan utsatt datum. Matcherna spelas om 9 hål förutom finalen som spelas om 18 hål. Se under "Våra spelformer" om hur matchspel fungerar.

Spel på måndagar - Nytt för 2024

Under april och maj kommer det att finnas tider reserverade för damer, 09.34 - 10.08.
Dessa tider bokar man i Min Golf och det är bara damer som kommer åt starttiderna.
Tiderna är avsedda för trivselgolf, alltså ingen tävling. Tiderna som inte är bokade släpps på söndagen kl.18.00.
Cinna kommer att se till att ingen spelar ensam.

Avslutning

Avslutningstävlingen spelas lördagen den 28 september med kanonstart kl.12.30.
Prisutdelning med något gott att äta sker på klubben kl.19.00.
Avslutningstävlingen är öppen för alla tjejer.

Sponsorer 2024

Karin Lund Design
Blomstertid - Matchspelet
JGK - 2-Mannascramble, Midsommargolf

FB-grupp, ”Onsdagsgolfen”

Onsdagsgolfen är en FB-grupp för medlemmar i Jönköpings golfklubb. Här kan vi kommunicera med andra i gruppen, lägga ut information och dela med oss av det som kan vara roligt och intressant för hela gruppen.

Välkomna till säsong 2024

Cinna Blomgren, Lotta Graneke, Mari Kinell & Ingrid Rehncrona