Vad är Golfkul?
• Introduktion till golf för pojkar och flickor 6-8 år.
• Man blir medlem i Jönköpings Golfklubb, medlemsavgifter är styrt av vilken ålder barnet är.
• Gruppträning under säsong med utbildade gruppledare.
• Träningsavgiften för Golfkul är 500 kr.
• Som deltagare i Golfkul  har man tillgång till träningsområdet såsom korthåls banan, driving range och övningsgreener.
• Vi försöker att sätta ihop grupperna åldersvis och till viss del kunnande men också att kompisar tränar tillsammans. Detta är en viktig del då det sociala och sammanhållningen skapar en trygghet.

När blir man medlem?
• Är man delaktig i våra aktiviteter för barn så blir du medlem. Medlemskap får du automatiskt om du deltar i Golfkul.
• Som medlem finns det också möjligheten att spela på andra banor som greenfee-gäst. På de flesta banor krävs dock att man har minst "grönt kort/HCP 54". Glöm inte ta reda på vad som gäller på respektive bana.

Vad är ”Grönt kort/ HCP 54”?
• Termen ”Grönt Kort” används fortfarande men man erhåller idag inget sådant. Man har nu för tiden istället HCP 54.
• De praktiska kunskaperna och delar av golfvett får man genom att delta i Golfkuls träning.
• För att lättare och snabbare ta sig igenom stegen mot att komma ut på den stora banan rekommenderar vi att man tränar själv mellan de ledarledda tillfällena.

Vad krävs för att få ”HCP 54”?
• Man ska ha klarat av Klara och Göra utmaningarna i Golfäventyret för Level 3 (100-banan)
• Klarar man att spela korthålen, hål 1-3, på 12-15 slag är man mogen att spela från 150 m pinnen på stora banan.
Här gäller det att spela 9 hål och samla ihop 18 poäng under ronden eller att under 2 ronder samla ihop 15-17 poäng/rond. Detta kan göras med en ”fadder” som har hcp-36 eller lägre. Det kan vara en förälder, släkting, granne etc. Du spelar alla hålen från 150 m pinnen och har 5 slag på dig för att få 2 poäng, går du i på 6 slag blir det 1 poäng, respektive om du gör det på 4 slag blir det 3 poäng. För scorekort så man kan stärka att man har klarat av kraven. Då hCP-reglerna ändrades info säsongen 2020 så kan det vara bra att kontakta klubben för korrekt bedömning.

När man har fått ”HCP 54/Grönt kort” får man som medlem gå ut på banan tillsammans med sin fadder. En fadder kan vara en släkting, tränare eller annan spelare som har < HCP 36 och har spelrätt på banan, medlem eller greenfeegäst.

• Du kan spela ner dig till HCP 54 på korthålsbanan, gäller vid spel av 12 hål, mer detaljer om detta vet din tränare på Jönköpings GK.

HCP 54….
När man klarat av ovanstående kan man gå ut och spela på banan tillsammans med en spelare som har < HCP 36 och du spelar från röd eller orange tee.

Följande tillvägagångssätt gäller:

Hålen har olika ”Par”
Hålen är olika långa och de är indelade i olika ”par”. De kortaste hålen är Par 3, de mellanlånga hålen är Par 4 och de längsta hålen är Par 5.

Du får handicap 54
Nu får du handicap 54. Det betyder att du får 54 extra slag att använda ute på banan om du spelar 18 hål. Eftersom banorna i Sverige är olika svåra så får man dessutom titta i ”Slopetabellen” om man får ytterligare slag på den banan man ska spela. I början kan det vara mycket att hålla reda på, så det bästa är att be dina föräldrar, en ledare eller tränare eller någon annan på golfklubben att hjälpa dig med hur många extraslag du får.

Om det känns långt och svårt
Tänk på att om du tycker att stora banan känns lång och svår är det bara att spela någon runda till från gul/svart (150 markeringen) och träna lite till innan du är redo. Tänk på att det är puttning och närspel som de duktiga golfproffsen tränar mest på. En missad putt är lika mycket värd som ett missat långt slag.

Kolla på teetavlan
Vid varje hål brukar det finnas en teetavla som visar hur hålet ser ut, vilket par hålet har, hur långt hålet är och vilket index det är på hålet. Index betyder att man har jämfört alla hålen på banan och sedan rangordnat dem i svårighet. Det betyder oftast att hålet som har Index 1 är banans svåraste hål och det hål som har Index 18 är banans lättaste hål.

Något om hur du räknar
När du nu spelar och har handicap 54, alltså 54 extraslag, så får du 3 extraslag på varje hål.

Om hål nr 1 är ett Par 4 hål och du får 7 slag i hål så får du 2 poäng (Par 4 + 3 extra slag=7).

Om du hade fått 6 slag istället då hade du fått 3 poäng, eller om du hade missat sista putten och fått 8 slag så hade du fått 1 poäng.

Om du spelar ett Par 3 hål så betyder det att du ska slå (Par 3+3 extra slag=6) 6 slag för att få 2 poäng på hålet.

Spelar du ett Par 5 hål så ska du ha (Par 5 + 3 extraslag=8) 8 slag för att få två poäng.

Golfkuls egen sida (Laget.se)